Vanaf 12 januari 2009 ben ik gestart met het project Media
Connection. Samen met Adri Boogaert, een docent van het Reynaertcollege
(Hulst) ga ik een lesprogramma maken voor HAVO 4 klassen. We hebben gekozen
voor animatie. De leerlingen zullen aan de hand van een zelfgekozen liedje
een filmpje gaan maken.
MEDIA
CONNECTION is een samenwerkingsvorm tussen docenten uit het
voortgezet onderwijs en kunstenaars/vormgevers die werken met audiovisuele
media.
Gezamenlijk werken zij aan de ontwikkeling en uitvoering van een
lesproject. De kunstenaar brengt zijn expertise in op het gebied van ideeën,
werkwijzen en techniek. De docent draagt bij met zijn deskundigheid op
pedagogisch-didactisch gebied en kennis van het niveau van de leerlingen.
De docent is degene die de lessen daadwerkelijk uitvoert met aanvullende
inbreng van de kunstenaar.
Deze kortdurende
samenwerking laat een structureel resultaat achter: een deskundige docent
en een ontwikkelde lesmodule die herhaalbaar is.
Ondanks het
feit dat zowel kinderen als kunstenaars veel gebruik maken van audiovisuele
media, wordt dit niet weerspiegeld in het aanbod van de kunstlessen in
het voortgezet onderwijs. MEDIA CONNECTION wil het creatieve gebruik van
media in het VO stimuleren.
Meer
informatie
Onderzoek MEDIA CONNECTION.
Emiel Heijnen doet van 2005 - 2006, in opdracht van het lectoraat Kunst-en
Cultuureducatie van de AHK, onderzoek naar de mogelijkheid die een project
als MEDIA CONNECTION biedt om audiovisuele educatie in het voortgezet onderwijs
te stimuleren.
Rapport Mediawijsheid
onder de titel ‘Mediawijsheid’.
De ontwikkeling van nieuw burgerschap bracht de Raad voor Cultuur in juli
2005 een advies uit dat zich richt op het kruispunt tussen medialisering
en burgerschap. Het advies zelf is te vinden op de site van de Raad voor
Cultuur.
Het is woensdagmorgen
tien over twaalf als ik het computerlokaal op het Reynaertcollege in Hulst
binnen kom. Gewapend met een bloknootje stap ik de digitale wereld van
de Havo 4 leerlingen in. Ze zijn, op een enkeling na, druk bezig. De opdracht
moet deze week af zijn. Op de beeldschermen zie ik poppetjes en kleuren
en via de koptelefoons klinkt muziek.
Media
Connection
Leerlingen
van Havo 4 van het Reynaertcollege maakten de afgelopen maanden onder
leiding van hun CKV docent Adri Boogaert en gast docente Anja van Dorsselaer
animatiefilmpjes met het project Media Connection, een project dat in
gang is gezet door Scoop, het Zeeuwse Instituut voor Zorg, Welzijn en
Cultuur.
Het houdt in dat een leraar van een middelbare school en een kunstenaar,
in dit geval dus Adri Boogaert en Anja van Dorsselaer samen een lesprogramma
maken met audiovisuele media. Het Reynaertcollege is een van de twee scholen
in Zeeland die meedoen met dit project dat vorig jaar al op andere scholen
in Nederland veel succes had.
Anja, zelf
oud leerling van toen nog het Jansenius, heeft altijd belangstelling gehad
voor kunst. Ze studeerde kunstgeschiedenis en archeologie in Leiden en
werkte in het Rijksmuseum van Oudheden daar. Ze was toen al aan het experimenteren
met het maken van websites en omdat er ook in musea steeds meer wordt
gedaan met computers en multimedia ging zij de studie Communication and
Multimedia Design volgen in Breda. Een nieuwe opleiding die een samenwerking
vormt tussen de kunstacademie en de ICT academie.
Adri Boogaert. is CKV docent op het Reynaertcollege en hij vindt het belangrijk
in zijn vak aansluiting te zoeken voor wat de leerling bezig houdt: ,,Bij
kunst denken leerlingen van 15 en 16 jaar waarschijnlijk meer aan schilderijen
dan aan de computer maar ze brengen wel een groot gedeelte van hun tijd
achter de computer door”. ,,Wij wilden ze laten zien dat je ook
kunst kunt maken met behulp van de computer en dat dat ook nog leuk en
nuttig kan zijn. Kunst met een grote of een kleine K, dat doet er niet
zoveel toe als ze hun creativiteit op deze manier gebruiken”.
De opdracht
was: kies een muzieknummer dat je aanspreekt en maak daar een animatiefilmpje
bij, een kort filmpje dat past bij het nummer. Dat bleek niet eens zo
eenvoudig maar onder leiding van de gastdocente gingen ze aan de slag.
Renee heeft
haar opdracht al af. Trots laat ze haar animatiefilmpje zien op het nummer
“Kiss” van Prince. Het zit goed in elkaar en oogt professioneel
met een aftiteling waaruit blijkt dat ook de rest van de familie een rol(letje)
heeft gespeeld.
Ook het filmpje van Kenneth en Nikki “Hot and Cold” is zeer
geslaagd. Dit is toch wel wat anders dan huiswerk voor Wiskunde of Engels.
,,We zijn van plan een soort filmfestival te organiseren als het project
klaar is. We gaan dan alle animatiefilms laten zien in de aula en misschien
gaan we de beste wel met een prijs belonen” zegt Boogaert. Als een
van de leerlingen voorstelt om een auto als prijs uit te reiken lacht
hij:,, nou nee, dat zit er niet in maar we bedenken wel iets leuks”.
Als u benieuwd bent naar de resultaten kijk dan op de website van www.raraavis.nl.